Leer te leven met onzekerheid

Positiever in het leven staan, wie wil dat nu niet? Alleen is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe word je daadwerkelijk veerkrachtiger en minder negatief? Transformatiecoach Claudia Koehoorn (53) geeft tips.

1. Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen

“In het verleden graven, heeft dat altijd zin? Hoe hard het ook klinkt: je zal het moeten doen met wat er ís. Met ‘het nu’, want dat is het enige wat je feitelijk in handen hebt. Bekijk vanuit dat perspectief wat je wilt in het leven en op welke manieren je dat kunt aanpakken. Denk daarbij in mogelijkheden, niet in beperkingen. Focus je op wat nog wél kan, ondanks je ziekte, beperking of de rottige situatie waar je in zit. Bedenk ook: hoe wíl je je voelen? Als je dat helder hebt, kun je vanuit dat gevoel gaan leven en handelen. En je zal zien: er gaat een wereld voor je open.”

2. Het vrouwenbrein anders werkt: doorvoel je emoties

“Bij tegenslag in het leven gaat het er deels om dat je anders leert kijken en andere keuzes gaat maken. Maar met alleen een andere mindset kom je er niet. Zeker bij vrouwen, die hebben meer nodig dan het cognitieve aspect. Simpelweg omdat hun brein anders werkt. Mannen ontvangen informatie direct in hun hoofd. Maar vrouwen ontvangen het eerst in hun buik; de informatie moet als het ware door een laag van emoties van overtuigingen. Daar zal je dus doorheen moeten gaan. Emoties in balans brengen is echt essentieel bij vrouwen. Alle gevoelens mogen er zijn; doorvoel ze, volledig. En je zal zien dat de gevoelens vervolgens wegebben. Ga die moeilijke momenten dus aan. Vervolgens is het de kunst om er niet in te blijven hangen. Maar juist door alle emoties toe te staan, zal dat automatisch een stuk soepeler gaan.”

3. Communiceer wat je nodig hebt

“Mensen kunnen niet altijd ruiken wat jouw behoeftes zijn. Net als dat je er niet vanuit kunt gaan dat anderen jou altijd snappen. Dus geef duidelijk aan waar je behoefte aan hebt. Als je een chronische beperking of aandoening hebt, zal je je vaak moeten uitleggen. Dat hoeft niet altijd heel lang, maar je zal wel geduld met de ander moeten hebben. Het gebeurt regelmatig dat iemand op een invalide-parkeerplek staat als ik aan kom rijden. ‘Ik ben zo weer weg’, hoor je dan. Waarop ik vaak uitleg dat ik dat dat voor mij er niet meer in zit, iets even ‘snel’ doen. En dat er consequenties voor me zijn als die parkeerplek bezet is. Door je situatie rustig en helder uit te leggen, krijgt de ander doorgaans meer begrip voor je.”

4. Stel je open op en heb oog voor de ander

“Door open te staan, wordt de wereld een stuk leuker.  Dat iemand de deur niet voor je openhoudt als je in een rolstoel zit, betekent niet automatisch dat die persoon niet om je geeft. Het kan ook heel goed betekenen dat hij of zij te druk is met zijn eigen shit. Want iedereen heeft problemen en bagage. Heb dus oog voor de medemens. Vraag eens door, geef een bemoedigend kneepje in de arm en stel je open op.”

5. Leer te leven met onzekerheid

“Tegen mijn cliënten zeg ik vaak: je kent het begrip ‘leuk’ omdat je ook niet leuk kent. Als alles in het leven helemaal geweldig zou zijn, heb je geen referentiekader. Bovendien: het hele leven is onzeker, ook wil men daar soms niet aan. Accepteer dat minder momenten erbij horen en dat onzekerheid onderdeel van het leven is. Bovendien: dat je leven anders is of onzeker, wil niet zeggen dat het minder waard is. Integendeel!”

Meer weten over Claudia? Lees hier haar verhaal. Of kijk op haar website.